Welcome to Our Blog misicintakita.blogspot.com, Thank you!

Sunday, October 6, 2013

Adab-adab Menyambut Kelahiran

Keriangan sebagai ibu bapa apatah lagi beragama Islam ketika menerima kelahiran anak patut diiringi dengan ucapan kesyukuran kepada Yang Maha Kuasa.
Islam sebagai agama yang menggariskan panduan hidup yang sempurna patut dijadikan pedoman kepada semua penganutnya. Adab-adab menyambut kelahiran bayi seharusnya menjadi amalan kepada semua ibu bapa yang menerima kelahiran zuriat.
Antara adab-adab menyambut kelahiran yang disunatkan dalam Islam adalah seperti berikut :
1.    Azan dan iqamat
Sunat untuk diazankan di telinga kanan bayi lelaki dan perempuan yang masih bayi sesudah kelahirannya.Dan juga disunatkan untuk diiqamatkan di telinga kiri bayi lelaki dan perempuan yang masih bayi sesudah kelahirannya.
2.    Memberi nama yang baik
Nama yang baik adalah nama-nama yang ada hubung kait dengan Islam atau pengertian yang indah.
3.    Tahnik (Belah Mulut)
Menggunakan buah tamar yang dimamah lumat dan disuapkan sedikit kepada bayi. Ini bertujuan untuk mendidik bayi agar mudah menyusu dan menjana sifat taqwa, kesejahteraan dan kefasihan lidah.
4.    Cukur rambut
Sunat mencukur rambut bayi ketika bayi berusia 7 hari.
Bercukur boleh melebatkan rambut, menguatkan kulit kepala, menyuburkan pancaindera (mata, penglihatan, pendengaran dan deria bau).
5.    Aqiqah
Sunat melakukan aqiqah ketika bayi berusia 7 hari.
Anak lelaki disunatkan sembelih dua ekor kambing atau biri-biri dan satu ekor bagi anak perempuan (kambing atau biri sampai umur seperti untuk korban).
Daging aqiqah digalakkan di masak gulai manis dan tulangnya tidak dipatahkan.


1 comment: